Alla inlägg under januari 2008

Av Eva - 13 januari 2008 17:26


7 st rapporthundar slöt upp till dagens träning. Kul!

Det var Lena/Jimmy med Banjo, Emma/Petri med Legato, Helena/Mats med Lotus, Jonny/Maria med Ässi, Mia/Angelica med Bosco, Per/Gittan med Ramses och så vi med Lia.

Lia skötte sig mycket bra de tre första skickan men på fjärde fick jag en viss tvekan, jag skyller på hennes skendräktighet och vi gör ingen affär av detta. De andra hundarna skötte sig jättebra allihop. Bosko var väl lite ringrostig visste inte riktigt vad som förväntades av honom, men när han väl kom iväg så var det full rulle.


Efter rapporten så tränade vi uppletande. Jag bestämde mig för att träna raka skick med honom men han förväxlade det med sökträningen på första föremålet 2-4 gick hur bra som helst Fullt Ös!

Sen så körde vi SÖK med Daphne och SIckan. Jag körde "klickersök" med halvdolda figgar på djupet + att han skulle in till mig mellan slagen. Hur bra som helst!!! Strålande Sickan.

Jag har bestämt mig för att gå över på rulle då han inte naturligt kommer till skall på främmande människor utan bara på mig ;-) Så nu ska vi träna in rullmarkeringen på honom. Jag körde honom två omgångar.
Daphne skötte sig jätte bra, vi körde henne i två omgångar också och sista skicket var hon ordentligt trött lilla gumman, men hade matte Emma sagt åt henne att göra detta, så ställer Daphne upp lilla stjärnan.


Blixt snabba Ässi på ingång med Maria i släptåg.


Helena och Lotus

 Lena och Banjo


Legato och Emma

Angelica och Bosco

Lilla Lia

Av Eva - 8 januari 2008 20:45

Ikväll har Sickan och jag tränat lydnad på klubben alldeles själva. Och det gick helt enkelt lysande. Det mesta krutet lade vi ner på fria följet.Vi börjar nu få till något som kan likna en vänsterväng så småningom ;-)

Ställande från galopp fungerade också bra. Krypet börjar fungera hyfsat. Skallet är lite problematiskt på klubben för det ekar. Så Sickan blir lite konfys när han får svar men inte ser en annan hund.

Ligg och sitt kvar + inkallning gick mycket bra. Det går framåt ibland ......

När vi hade tränat klart så fick sig Nina med Ester en genomkörare, dom är så duktiga fast lilla Esther är störd av mörker.

Ha de/Eva

Av Eva - 7 januari 2008 21:35

Sickan och jag har tränat på att kunna släppa Lia och Tomas när dom tränar. Vi ägnade oss åt kamplek och lite kontaktträning med mycket hög belöningsfrekvens. Det fungerade riktigt bra.

När Tomas och Lia hade tränat färdigt så tränade vi på positionen i fria följet, hopp, sakta gående och sitt kvar (som av någon anledning är jätte svårt). Vi körde också en budföing på Tomas super duper killen visste vad han skulle göra fast det var flera månader sen sist!

Lia och Tomas har kommit jättelångt när det gäller att sätta ihop framåtsändandet. Dom är så duktiga, det är kul att se att det fungerar och ger resultat allt detta tränande ;-)

Natti natti/Eva

Av Eva - 6 januari 2008 11:54

Efter en glutt i Carina PW:s blogg där hon skrivit om sina och Tonics mål så började jag fundera på Sickan och mig.

Han är nu ett år och det kanske är dax att få lite tävlingsmål?

Mitt första mål får bli att han ska börja lyfta på benet ;-)

Tävlingsmässigt?  En lydnadsetta i vår/sommar, appellen tidig höst.

Av Eva - 5 januari 2008 19:15

Min lille kille fyller ett år idag!


Idag har Herr Sigvard (som Natta kallar honom )och jag varit till klubben för att titta på dom stora hundarna när dom tävlade lydnad. Men Sickan brydde sig inte ett dugg om det som hände på planen. Jo han ville naturligtvis in där själv för att "impa på alla brudarna". Han har upptäckt tjejer nu ;-)

Ett år, men lyfter inte på benet lille man. Han skötte sig förträffligt idag på klubben Jag är så stolt över honom. Nästan lite jolllig.....;-)

Han trodde först att vi skulle träna men efter en liten promenad så insåg han att idag blir det inget så´nt. Så då lade han sig vid mina fötter istället gullungen.

/Eva


Av Eva - 4 januari 2008 19:00

Lite lydnadsträning på klubben. Det kom upp många förare med hundar till klubben idag antagligen för att träna inför morgondagens lydnadstävling.

Sickan och jag fick så mycket störning så vi var alldeles kring kring i skallen båda två. Det slutade med att vi tränade det mest elementära(?) Sitt framför mig, fot bredvid mig och ligg kvar. När det lugnade ner sig med folk så fick vi till några bra saktagåenden och galopper till musmattan + lite skall och ett uppletande gjorde vi ju också med störning av en skällande liten foxterriertik på rymmen.
Tittade på den fantastiska skidtjejen Kalla (C el. K?). Vilka nerver av stål Bäst när det gäller där har man mycket att lära!!!

/Hejsvejs Eva

Av Eva - 3 januari 2008 22:02

Idag har vi varit på promenad vid N. infarten till Tierp, härligt att gå i skogen med två jyckar som inte har jaktintresse.

Efter vår promenad så stötte vi på ett gäng TBK:are som skulle träna rapport och då bestämde vi oss för att efter deras rapport träning, träna lite sök hemma hos oss.

Sickan fick träna på skallmarkering och Daphne fick träna på rullmarkeringen.

Daphne skötte sig jättebra idag.

SIckan har svårt att koppla ihop skallet med springet men det kommer. Han vill gärna fortsätta springa till nästa figge om inte godiset kommer fort nog ;-)

Jill ville testa lite sök med Zorro idag men han gjorde illa en klo på rapportträningen så dom fick avstå. Hoppas han inte är värre skadad än att han kan åka på träningstävling i drag med sin husse i helgen.
Sist men absolut inte minst så fick gamle Andros köra några SÖK slag och han är bara för otrolig den gamla hunden. En skallmarkering innan han fick signal att söka och fullt ös...... Vilken Hund!!!!

Jag har köpt en massa musik via nätet idag, bara en massa gamla balader i nytappning. Så sentimentalt så ..... ;-)

/God natt Eva


Av Eva - 2 januari 2008 15:30

Jaha idag har vi tränat sök igen. Den här gången var det Emma Lena och jag. Petri och Tomas figgade så snällt idag igen.

Om allt gick ortoligt bra igår så kan vi väl säga att det var tvärt om idag.
Lydnaden gick si så där. Han var het och tokig och lätt distraherad.
Nåja jag vet ju att han inte kan gå ut på lydnadsplanen utan att ha fått springa av sig först, så visst, mitt fel. Men lite gick bra bl a framåtsändandets galloppbit.
Söket då? Ja där var det också gnäll och pip innan vi kom igång. När han jobbar så är han faktiskt tyst (än så länge). Jag tänkte sätta ihop skallmarkeringen med söket idag men det var nog för tidigt för han ville inte alls skälla på Petri, på hussse gick det ganska bra. Sen körde vi för första gången i snårig terräng och det var också lite klurigt för lille herrn. Men jag får väl saga att i stort sett så gick det nog bra idag ändå ;-)

Daphne fick träna sök med rulllmarkeringar idag och hon börjar förstå detta. Banjo gick två omgångar "klickersök" och det är så roligt att se andra passet när dom har förstått vad det hela går ut på.

/Heidå Eva


Ovido - Quiz & Flashcards