Alla inlägg den 20 januari 2008

Av Eva - 20 januari 2008 17:15

Träning i Östervåla med "Kryck" Lisa, Lena Tomas och så jag.

Sickan fick ett förarspår ca 300m på öppen åker 2,5 timmar gammalt med 3 apporter.
Banjo och Lia fick också var sitt spår Lia fick ett jättelångt som var väldigt svårt, tyckte hon. Men hon ger inte upp, det lilla trollet, utan jobbar och jobbar. Tomas misstänker att hon på ett avsnitt av spåret bytte och följde något annat längs med en stig men hittade på det riktiga spåret igen och bytt tillbaks sas.
Medans spåren fick ligga till sig så gjorde vi först uppletande och idag var det svårt för samtliga hundar Ingen vind! Det svåraste föremålet var en disksvamp som jag lagt i höst upp i en liten tall (se korten) Oj så svårt det var att lokalisera var den doften kom ifrån, inte förrän hundarna slutade gallopera och saktade in lite på tempot kunde dom lokalisera den.
Kul att se dom jobba så. Sickan fick ta in två föremål idag han kände överhuvudtaget inte av svampen.


Efter uppletandet så körde vi lite sök.

Sickan körde klickersök med två öppna, två halvdålda och två heldolda figgar kanon. På ett skick när Lena skulle vara heldold så tittade Sickan bara bakåt efter Tomas som flyttade sig så då fick Lena hjälpa till lite. Allt enligt måttot "så lite påverkan som möjligt men så mycket som behövs" Nästa sökövning så måste jag lägga lite krut på att figgarna ska bli lite intressantare för Sickan, för han har väldigt brottom till nästa, hinner nästan inte äta färdigt innan han vill över till andra sidan.
Banjo och Brio fick prova på en ny sökövning enligt Järverudmetod som jag inte begrep riktig men jag tror att dom gick bra också.

Alla hundarna tycker att det är jättekul i alla fall!


Efter allt detta så gick jag och Sickan vårt åkerspår och så bra han spårade. Tar upp spåret lungt och metodiskt spårar så noggrant i små små slag. Tar upp apporterna och lämnar till mig i utbyte mot godis. Den första vinkeln var inga problem, den andra var lite med problematisk men jag riktigt både såg och hörde hur han ändrade spårteknik när han sökte sig runt i små slag för att få fäste på spåret igen. Duktig kille! Slutet var en leksak inte helt fel men lite konstigt tyckte herr Sigvard.

Sickan har levererat ett föremål väntar på signal för nästa skick

Jädrans så högt! Tycker Lia

Vackra Brio


Tack och hej/Eva

Ovido - Quiz & Flashcards