Alla inlägg under april 2009

Av Eva - 29 april 2009 12:20

I går skulle vi glad i hågen åka till klubben och träna lite lydnad. När jag kommer dit så vill SIckan ligga ?!?!?! Fösökte träna lite linförighet men då var han helt okoncentrerad ?!?

Han vill också desperat äta snö och så börjar han kräkas, han har varit i fodertunnan igen och försätt sig själv, mitt lilla födgeni.

Svärmor som varit hundvakt hade inte satt på locket ordentligt och se då är Sickan genast där och förser sig ;-) Så det blev ingen träning för oss:-(

Lia var också lite avslagen så hon hade säkert delat läckerheter med herr Sickan

hejs svejs/Eva

Av Eva - 26 april 2009 19:29

Idag har Tomas lagt lkl-spårupptag åt Sickan, tre st med godis först och sen en apport som slut. Det sista spåret var väl långt som ett appellspår ungefär.

Vi fick finfrämmande av Lena och Jimmy KUL! så spåren låg 3 timmar innan vi gick dom.

Detta kan jag, sa Sickan. Idag var det hur enkelt som  helst enligt Sickan.
"-Här är spåret och här går jag och får jag godis så är det OK men jag vill hellre ha bollen med snöret på!"

Nu skulle jag vilja ha några helt främmande spår åt honom, innan tävlingen och så vill jag träna budföring med skott. Sen så har jag gjort vad jag kan, i sista minuten, för att specialen ska gå bra på tävlingen och det vore ju kul.

Lydnaden är inte klar på långa vägar.....

Lia fick också spåra idag. Tjohoo hon flyteriväg 30 m mot bakspår kniper spåret och vänder nästan i spetsvinkel mot rätt håll och sen bär det iväg.

See Yaa/Eva

Av Eva - 25 april 2009 20:10

Tre lkl spårupptag + ett spår till Sickan och ett spår till Lia lyckades jag med i dag i värmen.

Idag gör Sickan upptagen på spåret jätte, bra alla tre, sen spårar han mycket bra också.
Spår!


Vad du är duktig!

Lia tar upp spåret men vänder till bakspår Tomas håller mot och hon vänder utan tvekan och tar rätt håll sen spårar hon bra och hittar alla pinnar

Snart,Lia känner av spårlukten!

Duktiga hundar vi har!

God natt Eva

Av Eva - 25 april 2009 13:08

Idag har jag badat Fanta och klippt henne färdigt så nu ser hon inte ut som en lejonklippt pudel längre utan som ett får :-)

Nicole och Fanta solar

Av Eva - 24 april 2009 21:46

Lia och Sickan har fått spåra idag.

Lia gör ett suveränt upptag och spårar bra.

Sickan gör återigen ett struligt upptag av spåret (det ska inte ligga framför näsan tycks han tänka?!?) när han väl får fäste efter att jag nästan tvingat honom in i spårkärnan så spårar han alldeles utmärkt och plockar så snällt alla föremål. Varför tycker han att det är så svårt att ta upp spåret??? I helgen ska jag lägga många direktpåsläpp för att lära honom att spåret finns där jag pekar. /God natt Eva

Av Eva - 23 april 2009 22:07

Sickan och jag var i grusgropen och tränade lite lydnad. Vi körde igenom lägreklass momenten och allt gick bra förutom krypet då som bara är i starten och inte alls klart. Det känns lite bra att samla på sig "rätt beteenden" när man tränar i lugn och ro hemma utan störning.

Krypet tränade vi också på och där har det "gått troll" iträningen han bara skäller på mig :-) Han tycker nog att jag är en jubelidiot som vill ha honom att förflytta sig på detta viset när han har 4 friska starka springglada ben som inget annat vill än springa fort!

Lia och Tomas har lagt spår till tävlingen och provgått det också med skogspinnar och jäklar vad bra det gick. Inte alldeles lätt men upptag åt rätt håll och alla pinnar med hem.

God natt/Eva

Av Eva - 22 april 2009 21:24

Onsdagsträning.

Kul att det är mycket folk på våra träningar, men jag tycker att det är för trångt att träna Sickan på onsdagsträningarna. Vi "kräver" stort utrymme:-)

Men platsliggning med skott gick bra. Budföringen, ja den rackarn låste på skytten idag igen och sprang givetvis fram till honom och inte till mottagaren, men då ropade mottagaren på honom och han sprang dit han skulle. Resten av skicken gick galant.

Jag var tvungen att göra en budföring till innan jag åkte hem så snälla Ida och Magnus stod snällt på plats en gång till. Denna gången gjorde jag allt som stod i min makt för att mottagaren skulle vara intressant och då lyckades vi, trots att han även denna gång spanade in skytten :-)

Tungapporten var grymt bra idag! Min pojke kan göra två saker samtidigt han kan gå på stegen och tugga boll samtidigt Det ni ;-)

Hoppet gick bra, apporteringen bra, läggadet bra, linförigheten mindre bra,

krypet och framaförgåendet tränade vi inte alls idag.


Tomas och Lia tränade före oss och Lia gick bra, krypet har blivit riktigt lågt även bak nu så det ska bli kul att se hur det går på tävlingarna framöver.

God natt/Eva

Av Eva - 20 april 2009 22:12

Sickan och jag har tränat uppletande och lydnad idag på klubben. Med oss var Ann-Marie och Nessie(?), Lisa och Brio och Mia och Bosco.

Först fikade vi så klart;-) Sen så körde vi uppletande, det är en fröjd att se så arbetsvilliga hundar i rutan, alla fyra. Lite tugg här och där men en härlig glädje i jobbet.

På det,var det budföring för Sickan och Nessie(heter hon så?)

Sen så var det lydnadsdags, jag hade lånat Nicoles kamera för att kunna filma lite. Det var nog en kick för både Mia och Lisa att se att deras hundar hade så bra position och var så fokucerade. Av någon anledning så tror man alltid att det är sämre än det är ??? Jag och Sickan blev också fimade under lite fritt följ och så nedläggande och det var ganska tillfredställande, långt ifrån perfekt men ganska bra ändå :-) Idag hade han lite svårt att fokucera på mig tills jag kom på vad det var som störde honom. Jo, jag hade lagt från mig västen med påfyllnadsgodis och annat på bänken och den måste han hålla reda på, det är ett litet aber hos min jycke att jag inte får lägga ifrån mig något på appellplanen för då är det hans uppgift (tror han) att hålla reda på grejerna. Min lilla Strålande stjärna Sickan!

God natt/ Eva

Ovido - Quiz & Flashcards