Alla inlägg under mars 2008

Av Eva - 30 mars 2008 19:17

Idag har Emma Jill och jag tränat sök med våra fantastiska sökhundar. Hundarna gick bra idag riktigt bra :-)

Men förarna ack ja, det bär emot att erkänna, men nog blev det lite vimsigt utan tuppen som kunde hålla stig och fixa bana ;-)

Det behövs en fjärde person vid sökträning kan vi konstatera.

Robin och Milla var med och spårade och det gick som vanligt strålande enligt Robin.

 Legato och Petri var också med och spårade idag. Igår VANN dom lkl rapporten här i Tierp Hipp HIpp Hurra vad ni är bra!

Efter spårträningen så lade vi en platsliggning med störning bakifrån och alla hundarna låg så fint t o m Sickan kunde ligga still mer än 30 s. faktiskt så låg han en hel minut innan jag första gången gick fram till honom och belönade idag. Sammanlagt låg dom nog säkert 5 minuter tjejerna och Sickan.

Robin hade lagt ett spår åt Lia som hon fick spåra efter ett par timmar men det gick inge vidare för en gångs skull.

Härligt med sommartid kl är 19.26 och det är inte mörkt ute!

God Natt/Eva


Av Eva - 29 mars 2008 20:21

Idag har vi startat Lia i elit rapport för första gången. Och ... ja... Hon låg fint på platsliggningen rullade rumpa lite högt en gång men i övrigt lungt och fint. Det var ju kul!

Rapporten inte så kul, hon vände på tredje skicket aj aj aj Hon var dessutom ute på sträckan i hela 3 minuter innan hon vände tillbaks till Tomas. Om hon var ute och vimsade eller bara stod utom synhåll det vet vi ju inte men inte bra vilket som. Nu blir det till att motivera upp henne ordentligt i veckan så får vi se hur det går i Västerås. Skulle detta upprepa sig där då har vi ett problem. Som tur var så klarade sig Xita som startade efter Lia bra trots den kraftiga störningen honfick precis när hon skulle starta i o m att Lia kom tillbaks och Xita fick en ny start tid.


Lia fyller tre år idag! Köttbullar men ingen tårta tyvärr för matte ;-)

Sickan och jag vi ligger lågt, kommer igen efter sommaren hoppas jag med nya tag. Det är dags att fixa både röntgen och MH håhåjaja.

Idag var det iallafall vår i luften skönt. Nu är jag helt slut

så God natt/Eva

Av Eva - 25 mars 2008 21:57

Lia och Sickan fick lite lydnadsträning innan kvällens kurstillfälle.

Lia och Co. harvade på med kryp och framåtsändandet. Det går si så där. Men på lördag är det tävling och då får vi se. Bara det nu inte töar och blir slask och blöta för det gillar inte lilla damen alls. Jo att leka i men inte att sitta i;-)

Sickan och jag tränade lite allt möjligt inget direkt strukturerat. Jag är inte i form och tänkte mest att vi skulle umgås och ha trevligt tillsammans och det hade vi. Min guldklimp och jag.

God natt/Eva

Av Eva - 21 mars 2008 16:49

I går var vi till klubben och tränade lite lydnad och uppletande. Jag var väldigt trött och lite nere så inget blev väl riktigt som det skulle. Lia fungerade super bra på upppletandet lydnaden hann jag inte se.

Men idag har i allfall söket gått otroligt bra för Sickan och mig. För dom andra hundarna också. Det är så kul att träna när allt liksom bara fungerar.


Sickan fick söka i två omgångar.
Första omgången så gick han helt suveränt och nästa omgång så gick han strålande ;-) OK lite lite strul med rullen hos mig en gång och ett stopp för att nosa på något spännande i ett hål i backen andra omgången men för övrigt strålande. Han har fått in så fina raka skick, dom ska vi vara rädd om.


Zorro skötte sig kanon när han fick lite svårare uppgifter. Daphne skötte sig som vanligt strålande och idag blev hon inte alls lika trött som förra gången. Alice skötte sig alldeles utmärkt har dock en tendens att köra bakslag då och då. Esther såg jag inte men jag hörde att andra omgången gick mycket bättre än första, för då strulade männískorna till det en hel del, men inte Ester.

Vi har så duktiga hundar och vi är så duktiga sökhundsförare, så de så ( i dag iallafall ;-))


Vi hann också med att köra en generalrepetion av rapporten med Lia och Legato efter sökträningen. Vi körde kort, kort med skott och hög motivartion. Hundarna köpte det med hull och hår. Sen körde Lia och Legato en platsliggning medan Ester fick springa en budföring med skott och det gick jätte bra för samtliga hundar.

Oj oj oj så mycket hund på en dag. Ut kl 10.00 hemma 17,oo Kul


Ha det gott och Glad Påsk till alla /Eva

Av Eva - 16 mars 2008 21:59

I morse tränade Herr Sickan och jag avlämnanden i handen. Vi fick hjälp av Fanta. Så fort Sickan slarvade och tappade sin rulle så nöp Fanta den och kom till mig avlämnade snyggt i handen och fick massor av beröm och godis. Fan... tänkte Sickan det ska hon inte få göra om. Så de nästa 10 övningarna höll han så fint i sin rulle och avlämnade hos mig mot klick, godis och lycklig matte.  Fanta fick naturligtvis också hämta och avlämna några gånger till. Hon gillar att glänsa den vovven (vem gör inte det?)


På fm var vi på Sökkurs Sickan och jag. Kul! Jill/Zorro, Nina/Ester, Marie/Alicia, Emma/Daphne och så jag och Sickan.

Strålande Sickan skötte sig alldeles strålande. Idag fungerade allt som ett klockverk. T o m  avlämnanden av rullen, bara en gång tappade han den men tog upp den och lämnade till mig. Tusen tack Fanta för hjälpen.

Han fick minst två slag utan synretning och det var inga problem för honom att springa dit jag pekade.

Det vi har lite problem med är att han vill komma så långt framför mig så mina armar sas inte räcker till för dirigeringen. Men det hjälpte mina träningskamrater mig med genom att jag helt enkelt sätter honom fot innan jag dirigerar och inte låter honom gå förrän kommandot. Kan tyckas självklart när man står bredvid. Jag vet jag har ju varit besservisser i många år nu;-) och vunnit alla matcher på bänken.

De andra hundarna skötte sig också Strålande Kul träning när allt fungerar som det är tänkt eller blir bra trots att det inte blev som vi tänkt;-)!

 Bilder kommer att finnas på hemsidan snart

God natt Tidig väckning i morgon /Eva

Av Eva - 15 mars 2008 18:06

Lia Ässi Banjo har tränat rapport.

Det var en ganska svårsprungen bana, stenig och mossig.

Tungt för hundarna att ta sig fram. Sista sträckan var runt 1 km. Alla hundarna skötte sig mycket bra. Lia fick dock en tvekan på tredje skicket (igen) hon såg ut som om hon skulle ha varit störd av vilt för hon vek av ut från sträckan. Men när Husse påminde henne om vad som gällde så sprang hon ner till mig i stället hm hm?? Nästa gång blir det förlängningar på A-stationen, två st minst ;-)


Efter rapportträningen så blev det korvgrillning och sen uppletande träning. Maria och Nina kom också till oss på Storskogen men dom körde spår istället. Maria hade med sig lilla Troll 9v hovawartvalp (ser ut som en liten coccerflicka sötnosen) så ljuvlig. Det gick bra på spåret för både Nina och Maria.


Uppletandet visade sig vara ganska svårt idag det också. Rutan var svårsprungen full med sten och skrammel från en jaktstig. Men dom jobbade på så gott dom kunde. Sickan fick dock för sig att han skulle släppa föremålen innan avlämnandet idag. Det måste vi ta tag i.



Av Eva - 14 mars 2008 19:47

På em fick hundarna (alla fyra) köra uppletande. Vi letade reda på en oplöjd åker full med räv-, gås-,hare- och rådjursskit. Ingen av hundarna brydde sig om skiten så länge dom jobbade ! Rutan blev väl ca 30 bred och 60 djup. Skicken gick i medvind.

Först fick Fanta köra och det var KUL! Sen fick Lia köra, 8 föremål fullt ös.

Sickan tog in 4 föremål. Inga tveksamheter fast han inte fick se någonting innan och aldrig kört uppletande på en åker förut.

Nästan inge tugg på någon av hundarna. Det fungerar bra att sas mata in dom. T o m Sickan håller fast hela vägen in och byter mot godisbiten i handen.

Sist var det Andros tur och för första gången i den hundens liv så såg jag att han blev trött ;-) Så Lia fick komma och plocka in de föremål som var kvar ute. Duktiga hundar.

I morgon blir det rapportträning i Östervåla ska bli kul

God Natt/Eva

Av Eva - 13 mars 2008 21:23

Idag har både Andros Lia och SIckan fått spåra på fm. Alla tre var jätte duktiga men enligt föraren så var (naturligtvis) Lia bäst ;-)

/Eva

Ovido - Quiz & Flashcards