Alla inlägg den 11 december 2007

Av Eva - 11 december 2007 22:38

Idag har Sickan och jag varit till Klubben för att träna lite lydnad äntligen.
Vi tränade position i vänsterom och högerom, det börjar ta sig riktigt bra. Vi tränade saktagående och det gick också bra. Sitt kvar och ligg kvar fungerade också riktigt skapligt. Ligga kvar är säkrare än sitta kvar.
Vi tränade hopp till musmattan, snabba lägganden och ställanden, sitt på avstånd och så lite skall.

Det var så kul att äntligen träna igen och bra väder var det också.

Nina Carina och Maria hade gjort stora framsteg med sina vovvar så kul när träningarna går bra!

Av Eva - 11 december 2007 16:34

Skapad av Eva Ivarsson lördag, december 08 2007 20:12:39

smiley Lena Tomas och jag spårade här hemma i skogarna.
Jag lade ett spår åt Banjo, Lena åt Lia och Tomas åt Sickan.


Medan spåren fick ligga så gjorde vi uppletande. Rutan var ca 30m bred och ca 70 djup. Sickan fick för första gången gå i stor ruta utan synintryck.
Han gjorde det jätte bra (förutom tugget då men det har vi ju inte tränat på alls), jag avstod från att skicka honom utan riktade bara lite och så fick han flyta iväg och han hämtade in 5 av 5 föremål bl a ett i hårdplast.
Första och andra föremålet flöt han iväg så fint av ren nyfikenhet. Oops där låg det nåt det tar vi till matte.
Fjärde låg längst ut i vänstra hörnet och han var lite avvaktande men jag tog tre fyra steg ut i rutan så flöt han iväg ut och hittade föremålet och kom så fint in till mig.
Femte grejen låg bara ca 7 m ut i rutan och jag chansade och skickade honom mot det och tur som en tokig så gick han rakt ut och på föremålet, tog det så fint och kom in till mig med det. Sen var det dagisjärpar som gällde GOTT sa Sickan.
Banjo gjorde ett jätte fint uppletande full fart och inget tugg smiley Också Lia skötte sig jätte bra första skicket var det väl lite väl mycket spring men sen så fixade hon alla svårigheter jag hittat på åt henne i rutan.

Lia spårade jätte bra trots att hon är i höglöp hennes spår hade väl legat ca en timme när hon gick det.

Banjos spår var ca 1,5 timmar gammalt och han skötte sig alldeles utmärkt. Han fick ett sidopåsläpp ca 15 meter in i skogen, flyter nästan rakt ut kollar av spåret bakåt en knapp meter bestämmer sig för rätt håll och tuffar iväg med mycket drag i linan. Också han spårar mycket bra idag.

Sickan spår var ca 1,5 timmar gammalt, fyra apporter+ några köttbullsbitar i spåret. Vi gjorde ett sidopåsläpp och det skötte han mycket bra rakt fram och nöp det direkt åt rätt håll smiley Sickan ligger på som bara sjutton i linan. Jag håller emot så mycket jag bara kan och går max 2m bakom honom. Idag spårade han som en GUD igen min lillla kille. I spetsvinkeln hade tomas tappat en apport men inga problem sa Sickan. Bara matte tyckte att det var lite konstigt att han tittade bakåt i spåret efter apporten. Jag riktade honom framåt och han tog några steg men så bestämde han sig för att "Det här kan jag och inte du matte, här går spåret" och så gick vi åt rätt håll. Han blev lite osäker på Lena som gick bakom och kollade på henne några gånger i slutet av spåret som var ca 500m långt. Alla apporter avlämnades till matte och byttes mot bollen som inte lika frivilligt lämnades tillbaks till mig ;-)Men annars så skötte han sig med den äran idag min Strålande SIckan!

Tack och hej leverpastej/Eva

Vilan nästan slutHundarSkapad av Eva Ivarsson söndag, december 02 2007 11:28:13
smiley Snart så är vi igång igen. Idag fick han springa med Fanta för första gången sen han gjorde illa tassen och så kul det var! Image ThumbnailImage ThumbnailImage Thumbnail

Spår nummer 23HundarSkapad av Eva Ivarsson söndag, november 25 2007 18:55:26

Spårträning i Östervåla med Lena, Lisa och Tomas. Sickans spår var ca 500m med fyra apporter + en kattmatsburk och sidopåsläpp.
Man ska inte ta ut en unghund, direkt ur bilen, efter över en veckas vila och släppa på ett spårsmiley. Det går som det kan då!
Han ville gå rakt fram fort fort i alla vinklar, men han tog upptaget jätte bra!
Första gånen han fick ett sidopåsläpp, ca 3meter från spåret, flyter ut tar spåret kollar en meter bakåt vänder och tuffar iväg. Han är bäst min Sickan. Han tog faktiskt och lyfte alla apporterna idag så inte bara katastrof, men oj oj alla vinklar dom var bara ivägen för en lite brottom brottom kille.

De andra hundarna skötte sig jättebra idag alla tre.

/Eva

KulHundarSkapad av Eva Ivarsson lördag, november 24 2007 16:35:24

Äntligen fick jag se Esther (Ninas boxerflicka) i högform. Som hon jobbade idag. Allt gick från klarhet till klarhet Kul. Uppletande träningen svarade hon kanon på, saktagåendet och galopp till musmattan har gått jätte långt framåt och krypet tar sig jätte bra. Nu kryper hon med benen under sig istället för bakom och skutt. BRA jobbat Nina!
Carinas Tonic skötte sig bra idag igen.
Nu fick jag se vad Carina menade med hans nyfikenhet på vilt. Inte så att han drog iväg men han ger sig tid att gå och undersöka. Så motivationshöjande övningar är vad som gäller för honom.
Också han svarade bra på uppletandeträningen idag.
Han kan nu gå i sakta trav och galoppen till musmattan sitter där. Carina fick till hanteringen av targetstickan idag, så krypet blev också jätte bra. Själva kryptekniken har denna hund av sig själv men positionen har varit lite si och så men nu så!
Carina är så rolig när det går bra hela hon bara bubblarsmiley

Sickan då? Jo vi har klickat lite inomhus idag. Position som han tycker är jätte svårt (pip), kryp och apportering hålla fast. Snart får vi ta stygnen och då kan vi köra igång träningen igen ska bli så kul. Han håller på att krypa ur skinnet stackarn. Nu ska jag gå och ducha för jag ska iväg på tjejfest hos Ann K ska bli så Kul!

Hej hopp/Eva

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards