Alla inlägg under februari 2008

Av Eva - 16 februari 2008 18:27

Idag har vi tränat rapport med Lia. Kort finns på hemsidan http://hummelns.se/album2.htm och kommentarer i Lias blogg


Sickan är inte till salu längre Nu har vi haft ett stort genombrott i apporteringsträningen! Han kan hålla plast apporten utan att "jamsla" med den i 20 sekunder minst. DUKTIG KILLE och duktiga jag som fixade det utan att tappa tålamodet.

Bildbevis:

Av Eva - 13 februari 2008 20:35

Lydnadsträning på Bilbesiktningens parkering i Tierp.

Vi var 6 hundar med tillhörande förare som träffades på parkeringen för lite lydnadsträning.

Sickan var uppe i varv. Oj så kul och så massor att lukta på. Men tillslut fick jag lite kontakt och vitränade explosiva starter och stabilitet i sitt kvar, stå kvar och ligg kvar. Gick jätte bra. Vi testade också lite fotgående men det tar för mycket på Sickan eftersom han måste hålla fokus helt på mig och inte kan snegla på kompisarna och då börjar han pipa. Så den träningen lade vi ner.
Han låg platsliggning en bit ifrån dom andra hundarna och det gick jätte bra. Han låg så lungt och fint. Faktiskt ganska långa stunder med huvudet nere mellan framtassarna. Jag går fram och belönar honom när han lägger ner huvudet. Duktig kille.

Lia och Tomas var jätte duktiga och attans om inte framåtsändandet snart sitter där det ska.

God Natt/Eva

Av Eva - 13 februari 2008 08:52

-1 grader och solen skiner. Sickan jag och Fanta har varit på en lite morgon sväng ute på åkrarna bredvid vår tomt. Passade på att träna lite snygga ingångar med Sickan. Annars så gick vi bara och njöt av det vackra vädret, det har ju varit en sällsynt vara denna vinter.

Nu ska jag åka och jobba

Tack och hej/Eva

Av Eva - 9 februari 2008 14:30

Idag har vi haft sökkurs eller rättare sagt Tomas har haft sökkurs. Sickan och jag får gå med.
En sån rolig dag när alla hundar svarar på träningen. Vilka roliga hundar som vill jobba Jätte kul. Maries lilla bc Alice går som en liten skottspole i skogen. Daphne har vekligen hajat detta och sköter sig kanon. Esther och Nina provade klickersök för första gången och så roligt det är att se andra passet när poletten trillar ner och dom skiner av lycka när dom förstått poängen :-)
Zorro har helt plötsligt plivit karl och hade lite andra intressen första svängen, men andra, så kom vi på hur det skulle vara, för att passa herrn (kamp med handske i koppel) och se då så var det full fart.

Sickan fick prova med rullemarkering för första gågnen och själva markeringen var inga problem (liknar ju uppletandeträningen vi kört från början) på viset var lite osäkert första omgågen men andra så körde vi kamp hos figgarna och byte med godis och det var skoj sa Sickan. Men oj så trött han blev min lilla kille (jag med för den delen) Emma och jag fick till läxa att träna upp konditionen på både oss och våra hundar ;-)

Ha det gott/Eva

Av Eva - 5 februari 2008 21:49

I morse gick Sickan och jag ut utan Fanta på vår fm promenad. Så mycket lättare det är med bara en hund.

Fanta ville inte följa med för svärmor var ju här och då rantar hon bara efter henne för där kan det vankas godsaker + att hon tycker att Sickan är en jobbig f-n då hon har lite ont och Sickan inte är den hänsynsfulla typen direkt.

Sickan och jag passade på att träna lite ligg, sitt på avstånd och vänstersvängar det gick riktigt hyfsat.

På kvällen hade jag upptakt på brukslydnadskursen och efter det så gick Fanta Sickan och jag upp på appellplanen och lekte lite. Sen så tränade Sickan och jag i 10 minuter. Linförighet med vänstersvängar, vi fick till några riktigt skapliga, +  ligg och stå.

Jag är riktigt nöjd med min kille idag.

God Natt/Eva

Av Eva - 4 februari 2008 16:17

Av Eva - 3 februari 2008 17:35

Hm hm Dagen efter kvällen före är ingen bra dag att ta ut matte i djupsnö!

Men Daphne, Zorro och jag såg till att våra mattar fick lite luft för det såg dom minsann ut att behöva.

Vi tränade lite sök med dom dvs Daphne såg till att min och Zorros matte motionerade lite i djupsnön och hon var så duktig. Hon tog rullen hos mattarna och sprang till sin matte sen så tog hon med sin matte ut till dom andra mattarna så hennes egen matte också skulle få motion och det gjorde Daphne riktigt bra. Daphnes matte Emma hade lite svårt med balansen idag ;-)

Zorro gjorde samma övning med sin matte och dom andra mattarna men ni ska inte tro att min matte gick att få att springa i nån snö inte. Nejdå hon påstår att jag inte kan hämta rullen och påvisa. Allt för att slippa springa i snön.

Idag hade matte hittat en riktigt dum ruta att träna i. Det gick ju inte att bara springa rakt fram! Det var en massa buskar pinnar och snö ivägen, idiotiskt, man fick ju lov att springa omvägar för att ta sig till figgarna och äta godis :-(.

Jag tränade lite lydnad med matte också och det kan jag säga att det inte bara är Daphnes matte som har svårt med balansen. Klantisen trampade mig på tassen när hon skulle stå snyggt vid min högra sida och titta mig i ögonen. Inte ens det klarade hon idag. Oj oj oj
Vi hoppas hon är piggare i morgon annars får jag nog byta ut henne mot ett yngre exemplar.

Många köttbullar till alla hundkompisar/Sickan

Ovido - Quiz & Flashcards