Alla inlägg under januari 2009

Av Eva - 24 januari 2009 16:09

Hej hopp!

Dagen börjar på Odal. De hade någonsorts husdjursdag. E&T hundägarutbildning var inbjudna att göra lite reklam för sig och det var riktigt kul. Mycket hundsnack blev det!

Kl 14.00 glider jag in i SÖK gruppen som precis är klara och kör min Sickan 4 skick perfekt :-) Förlåt förlåt sökgänget mitt, men tant är gammal eller hur var det nu igen.... Jag är givetvis skyldig er en sökbana ska fixa en till näst nästa träning.

När vi hade kört färdigt så tränade Sickan och jag lite lydnad, inkallning med ställande och läggande Går kanon! Läggande under gång gårbra men lite snabbare skulle det allt kunna vara. Stannandet är bra. Apporteringarna jobbar vi på, lite svårt att gå och inte tugga men det kommer....

Tänk så kul det är att träna hund igen.............

/Eva

Av Eva - 22 januari 2009 19:18

3 dagar med lydnadträning för Sickan och mig. Det mesta som vi kört har gått jättte bra, det enda som Sickan har problem med är spontana beteenden. Då vill han bara skälla på mig för att han inte förstår. Jag måste "köpa" alla beteenden annars så flippar han ur .....

Men med kommandon eller hjälper så går det jätte bra det mesta ;-) Vilket väl bara bevisar att vi har långt kvar, och att klickertränarutbildningen kommer att komma precis där den ska sas.

Vi har tränat inkallningens olika delar, sitta kvar är det svåraste

Fria följet, nedläggande, ställande, hålla fast träning på mjuka föremål (svårt), fjärrdirigeringen, framförgåendet mm

Ha det gott/Eva


Av Eva - 18 januari 2009 16:27

Sökträning i grusgropen, en heldold lega

6 hundar med förare tränade idag. All hundadarna gick kanon i dag igen, de var taggade till tusen och skötte sig så bra. De var liksom lite extra tända idag?!? Kan det bero på att vi tränade på em och hundarna började bli hungriga?

Sickan skötte sig mycket bra vilket driv, han slarvade lite med rullen första skicken men det rättade till sig själv.

Dolda legor hade dom lite olika tekniker på, Zorro och Sickan tyckte att

"-Om jag tynger med hela kroppen på den här så kommer den att ge vika och jag kan komma åt figgen"

Dafhne gick runt runt och nosade och sa "-Ta hit rullen"

Nova stack in sin söta nos mot gallret och sa "Titt ut"

"Min" älskade Milla alltid glad och positiv.


Robin skickar milla i (foto Ida)

Lia har spårat 2 km spår idag. Som vanligt så var hon jätte duktig men mot slutet hade hon blivit så trött så hon tagit sig tid att kissa i spåret innan hon fortsatte. Sötnosen.

God natt Eva

Av Eva - 17 januari 2009 18:11

Lisa/Brio, Lena/Banjo, Tomas/Lia och så Sickan och jag har tränat spår och uppletande.
I morse när jag vaknade var det 14 grader kallt. Inte var jag sugen på spårträning då inte. Men som tur var så bestämde jag mig för att hänga med i alla fall. 6 grader och sol. Underbart!

Alla hundarna spårade jättebra! Tomas och Lisa (våra krymplingar;-) försökte ta livet av varandra genom att lägga så djävliga spår det bara går. Tänk att två så goa kompisar ska finna sånt nöje i att djälvas så med varandra :-)

Lisa och Brio fick ett långt spår, över stora diken, så Lisa var blöt när hon kom tillbaks. Tomas och Lia fick klättra upp och ner i grusgropen + under en stor traktor hå hå jaja men kul har dom när dom går med varandra och kollar hur den andra ska klara svårigheterna.....

Lena och jag hade lagt spår till varandra, det var jätte bra spår och våra hundar var mycket duktiga.

Sickan har ett så lagom tempo när han spårar och är verkligen rädd om spåret. Sen jag börjat kasta bollen åt honom som belöning för pinnarna har han blivit väldigt noga med att apportera dom till mig

Vi gjorde ett sidopåsläpp och trots att Lena stod som markering i början på spåret så flöt han sakta ut kollade ett steg mot bakspår och sen så bar det iväg åt rätthåll

Medan vi lät spåren ligga så tränade vi uppletande. Det är inte lätt att leta i snö och minus grader. Men alla hundarna var så duktiga och jobbade på bra.

http://et.hummelns.se/#3.0 Här finns lite kort på dagens övningar.

Sickan är lycklig efter avslutat spår

Brio ska ut och leta

Banjo öser för fullt

Lia och Tomas

Och så Kezo, en livsnjutare, som inte kan förstå att man kan vara utomhus när det är minusgrader

/Eva


Av Eva - 13 januari 2009 14:35

Spår nummer 59. Återigen Tomas som tog med sig Sickan ut i skogen. Han hade spårat kanon visserlligen hade han missat slutet

Lia hade också spårat kanon. Alla upptagen nu på slutet har hon tagit kanon och åt rätt håll så nu är det dags för direktpåsläpp igen för lilla damen.

Nu ska jag till tandläkaren, inte kul men vi får hålla tummarna att det inte blir för dyrt.....

/Eva

Av Eva - 11 januari 2009 17:41

Tomas tog Sickan och Lia med sig ut i skogen och spårade idag medan jag hade valpkursen (vilka underbara ungahundar det är på den kursen och förarna är så duktiga och intresserade Det är kul att ha kurs när det är så)

Båda hundarna hade skött sig alldeles utmärkt.

Sickan hade fått några återgångar och längs med stigar men det var inga problem ;-) Duktig kille!

Också Lia hade fått lite krångel på spåret men det löste hon galant:-)

/Eva

Av Eva - 11 januari 2009 17:41

Tomas tog Sickan och Lia med sig ut i skogen och spårade idag medan jag hade valpkursen (vilka underbara ungahundar det är på den kursen och förarna är så duktiga och intresserade Det är kul att ha kurs när det är så)

Båda hundarna hade skött sig alldeles utmärkt.

Sickan hade fått några återgångar och längs med stigar men det var inga problem ;-) Duktig kille!

Också Lia hade fått lite krångel på spåret men det löste hon galant:-)

/Eva

Av Eva - 10 januari 2009 13:45

Idag har vi tränat sök igen. Vi var 4 hundar med idag. Nova, Legato, Daphne och så Sickan. ALla hundarna skötte sig förträffligt. Men nu måste förarna skärpa sig och fixa heldolda legor, även om det är  puh.. jobbigt ;-)

Några kort som Ida knäppte hittar du här:

Legato i aktion

Jag ska skicka Sickan

Hej svejs /Eva



Ovido - Quiz & Flashcards