Alla inlägg under juli 2009

Av Eva - 30 juli 2009 20:03

I går tränade Sickan/Jag Tomas och Lia lite lydnad på klubben.

Mellan lydnadspassen turades vi om att klippa gräset. Det tog oss 7 timmar med det långsamma tempot klubbens gräskllippare har .....

Träningen gick bra, hoppet bra, krypet med nytt kommando Åla bra, framåtsändande bra, inkallning med ställande bra, läggande, sättande och ställande under gång bra, tungapporten blev jätte kul tyckte herr Sickan och morrade som en galning, ruskade och hade rent allmänt kul, apportering med dirigering ganska bra rullade lite på pinnarna som jag hade som apporter, jag tränade inga färdiga moment utan delar av alla.

Så småningom ska jag väl sätta ihop dom men inte än.....;o)

Lia och Tomas tränade inte så mycket men det dom gjorde gick mycket bra, bla framåtsändande, inkallning med stå och ligg ock krypet.

Idag har vi flyttstädat åt Glenn hela dagen....

God natt/Eva

Av Eva - 28 juli 2009 18:03

Lia och Banjo fick sträcka på benen i Östervålaskogen idag.

Grundsträckan var ca 700m med två förlängningar om ca 250m vardera. Jättekul sa lia äntligen får jag göra något. Hon skötte sig alldeles utmärkt både vad gäller framföringar och stationsuppträdande och tiderna på sträckorna var det heller inget fel på.

Också Banjo skötte sig jätte bra men han blev så trött och törstig så precis innan han kom in till D-stationen tog han sig en drickspaus i vattenpölen.


Också Sickan fick springa lite. Han fick en obanad sträcka på 300m . Vi har gjort framföringar med honom alla 4 gånger vi tränat rapport tidigare och det är en självklarhet för honom och tro det eller ej men än så länge så är han faktiskt tyst (vi får väl se när han riktigt vet vad det handlar om ;)

/Eva


Av Eva - 19 juli 2009 18:14

Äntligen lite cykelväder. Sickan och jag har tagit en cykeltur, han tyckte det var riktigt roligt med öronen framåtriktade helta tiden. Precis som om han väntade sig något spännande bakom varje kurva Kul.

Tomas/Lia, Mia/Bosco och Lisa/Brio var duktiga och tränade spår och uppletande idag. Alla hundarna hade (som vanligt) skött sig alldeles utmärkt :)

Ny bär det snart iväg till Marma med husvagnen. Collieläger ska bli riktigt roligt.

/Eva

Av Eva - 18 juli 2009 15:17

Brio/Lisa, Tomas/Lia, Mia/BOsco och så jag och Sickan tränade spår igår.

Brio och Sickan gjorde klockrena upptag!

Sickan fick problem med bärplockarspår efter det att jag stört honom på spåret. Men vi fixade/trixade och kom fram till slutet.

Brio och Lisa spårade kanon missade några apporter men annars super bra.

Mia och Bosco provade på Lisas rekomendationer att mata Bosco med kattmat(med sked) vid apporterna för att få honom lite mer noga med apporterna och det köpte han bra.

Lia och Tomas spårade också mycket bra Kul!

/Eva

Av Eva - 16 juli 2009 22:11

Sökträning med Emma/Petri/Robin/Lisa och jag.

Alla hundarna skötte sig i stort sett bra. Vi hade slarvat med vallningen, grovt, vilket fick till resultat att flera av hundarna tog vallningen i sidled på tomskicken aja baja. Vi får inte vara lata måste skärpa oss.

Sickan skötte ena sidan alldeles strålande. På andra sidan drog han iväg långt på ett skick, så jag ropar, då hittar han Petri under presseningen men inte rullen så han skäller till, då ropar jag igen (korkat) och Sickan lyder, kommer utan rulle. Jag skickar ut honom igen men då tror han att han inte ska gå till Petri igen, jag tar in honom igen Petri hojtar till och Sickan gör nu det han ska. Men av detta blev herr Sickan så slut så vi avslutade med bara två skick till sen fick det vara.

Hå hå ja ja Kan ju tillägga att Strålande Sickan hade varit i mattunnan igår och fortfarande var så spänd och trind om magen ;o) så det hjälpte nog till att han blev så trött.

Tomas var och tränade rapport med Jonny/Maria och Gittan/Per och det var visst en historia för sig.....

/Eva

Av Eva - 15 juli 2009 14:12

"Nu är den j-la sommarn här en outsinlig plåga...."

Jag gillar inte hetta, mygg, knott,broms och flugor...........

Får så svårt att koncentrera mig på hundträning när det svärmar omkring mig, fast i min ålder ska man väl vara glad att något svärmar omkring mig ;)


Sökträningen gick kanon för mig och Sickan. Två figgar med fast rulle markering(första gången ihopkopplat med riktigt sökarbete) första figgen fick hjälpa honom lite att ta den men andra var klockren på heldold figge. Två med lösrulle, en hitta direkt och en hitta med flykt. Tjohoo sa Sickan, detta var kul mera sånt.

Nästa gång ska vi lägga in dubbla figgar (nära och långt ut) och något tomslag (om det inte återigen blir för långt mellan träningstillfällena ;)

Alla de andra hundarna som var med skötte sig också kanon förarna var nöjda med träningen.

Vi hade en ny hund med denna gång en storpudel tik som inte ville lämna matte, så jag föreslog klickersök eftersom den var lite "nklickad". Pudelmadamen köpte detta med hull och hår Att lämna matte för dessa goda godistanter var toppen.Kul när det blir rätt!


Mia och jag tränade lydnad före söket men jag kunde inte koncentrera mig alls flug, broms, hetta jävl... (jag svär som en "bortsbindare" även i bloggen?!?)

Ha det gott/Lat semester Eva


Av Eva - 12 juli 2009 12:23

Inatt kl 02.00 ringer Natta från Vattholma.  -Hej hopp kan du komma och hämta mig, jag missade tåget ? Hon hade tagit anslutningsbussen till Vattholma från Uppsala men tåget väntade inte in dom så hon blev kvar i Vattholma mitt i natten. Tror ni att hon blev bekymrad? Nejdå helt lungt går hon fram till närmaste anslagstavla och ger mig instruktioner hur jag ska hitta henne. På stora vägen mot Österbybruk förbi golfbanan osv... Hå hå jaja själv hade jag nog varit i det närmaste hysterisk. Men jag hittade henne och vi åkte hem i lugn och ro.

Vilka fantasktiska barn jag har något gått måste jag ha gjort för att förtjäna dessa underbara ungar, så starka, positiva och sjävmedvetna.

Till sist ett kort på Fanta i ny sommarfrisyr

/Eva

Av Eva - 11 juli 2009 17:30

Idag hade Sickan super kul, tänk att få springa fram och tillbaks mellan två figgar, som klickar och matar med köttbullar, Hurra!

Sickan fick "klickersöka" i två omgångar. Han skötte det jätte bra Strålande Sickan.

Nova och Ida, skötte sig så bra hon är så duktig den hunden, snart klar för tävling det är bara lite stiglydnad kvar ;)

Zorro, Legato Daphne och Milla var också duktiga Kul när det går bra för alla :)


På em tog Nicole och jag en promenad i grusgropen med hundarna

/Eva



Ovido - Quiz & Flashcards