Alla inlägg under maj 2008

Av Eva - 28 maj 2008 08:19

Igår var vi till Klubben och tränade våra egna hundar. Det gick jätte bra.

Lia fixade framåtsändandet bra, inkallningen tyckte jag var super men husse ville nog ha ett lite snabbare läggande. Krypet är i stort sett bra kan bli hög vid någon vinkel man annars så.

Sickan och jag vi tränar på alla små detaljer, t ex gå sakta före. gallopera fram till musmattan, hoppa ut och sitt på musmattan, stå, ligg och sitt framför mig, skall och tyst framför mig, hålla apporten och röra sig mot mig, sträcka sig i krypträningen, komma fort mot mig på kommando, stanna i farten,gå och titta upp i stegförflyttningar (svårt!) lilla stegen mm mm

Och det gick riktigt bra med alla detaljerna Vissa lite svårare än andra men några nästan klara för moment. T ex skallet och hoppet börjar sitta där det ska.

Det kanske finns hopp för oss också :-)

God Morgon /Eva

Av Eva - 25 maj 2008 21:22

Idag har vi haft Malin och Eva med lilla ?
(hur kan man bara glömma bort vad en sådan liten sötnos heter? Demens???)6veckor ny och så Caisa Alva och Mango förstås på besök. kort finns på http://hummelns.se


Efter lite fika så drog vi till spårskogen. Vi började med uppletande och där fick labben Mango glänsa. De andra hundarna gjorde också ett bra jobb men han var nog i en klass för sig.


Spåret då: Mango spårade jätte bra, första gången på främmande spårläggare och han tyckte att spåret var så intressant så han glömde apporterna men spåra det kunde han.

Sickan spårade bra, han hade lite svårt att fästa på spåret men efter första vinkeln så blev det bättre och bättre. Inte heller han tyckte att det var särskilt nödvändigt med apporter i spåret. Han tog bara en apport av 3 den slarv gubben.

Både Caisa och Lia hade spårat jätte bra enligt Tomas.

På fm så var jag ute med Fanta och Sickan i grusgropen och när vi kom till deras "älsklingsgrushög" där dom brukar jaga varandra upp och ner. Så var den full av svalbon! Så det blev inget jagande i den högen inte. Vilket liv det var på alla svalorna när vi kom i närheten. Festligt att se att dom bygger bo i så lös "mark".

God natt/Eva

Av Eva - 24 maj 2008 18:56


Idag har Lisa Lena och jag tränat sök. Tomas och Lia tränade spår.

Alla hundarna skötte sig fin fint.

Sickan fick för första gången hitta heldolda figgar utan popupper och det gick galant. Första så missade han lite och kom tillbaks men sprang glatt ut igen där jag skickade, tredje försöket så fick Lena hojta till en gång. Andra heldolda var det inga som helst problem med.
Det känns nästan lite sent att börja med heldolda men har man en stjärna så har man och det var väl ingen konst sa Sickan ;-)
Men trött blev han, 6 skick och en slut hund till resultat. Terängen var starkt kuperad och han fick ju jobba en hel del på den första heldolda i värmen.

Jag skulle så gärna vilja köra skallmarkering på honom så efter sökträningen och efter det goda kaffet med winerbröd som Lisa köpt (Tack Lisa)så testade vi om han mognat såpass så han kunde skälla på andra än mig. Och det var inga problem, han skällde på bra och inte gick han på figgarna heller Duktig kille! Nu gäller det bara att sätta ihop det med söket.
Sickan far iväg

 Sickan har bråttom

Banjo

 Banjo har stulit kongen av figgen

Brio på G
Brio med belöningen

Av Eva - 18 maj 2008 15:56

Idag har Lia och SIckan fått spåra och gjort uppletande. De skötte båda grejerna riktigt bra. Sickan blev trött av uppletandet. Vi måste börja jobba på tugget och avlämnandena. Dom är inte bra men ska bli det:-)

/Eva

MH

Av Eva - 17 maj 2008 17:10

Vi har varit till Gävle och gjort MH:t på Sickan. I regn och kyla. Men Sickan skötte det galant lite rädd blev han för skramlet men i övrigt skötte han sig fin fint min vackra pojke. Resultatet finns på Sickans sida http://hummelns.se/SickansMH.htm

Av Eva - 13 maj 2008 22:04

Jesses så bra det går nu då?!

Så kul att träna unge herrn.
Jag har bestämt mig för en strategi när det gäller ljudet, så fort han låter så lägger jag ner träningen en liten stund. Vips så försvinner belöningschansen.
Hoppas det fungerar har gett lite resultat redan tycker jag, kan också bara vara en slump.

Idag tränade vi hopp, fria följet, gå med apport utan att tugga (lite knepigt men gick till slut) och hålla fast med störning. Det tyckte Sickan var svårt, när bollen dinglade framför, men det gick. Han förstod tillslut att snabbaste vägen till bollen var att knipa som bara attan om apporten. Det är så roligt att se hundarna när 25-öringen trillar ner.

Vi körde stegen idag igen och det är lite otäckt tycker min illa kille, han förstår ju inte att bakbenen måste hitta pinnar dom också men det tar sig så sakteliga.

Det roligaste av allt? Jo Tomas och Lia tränade bredvid och han brydde sig inte ett smack om dom!!!

God natt /Eva

Av Eva - 12 maj 2008 21:58

Nu har vi kommit hem från Hällefors. Där hade vi förmånen att få träna med några riktigt bra rapporthundar. Jättekul! Alla förarna och hundarna var supermotiverade och vi fick ägna tiden åt lite finslipning.

Kort kommer att finnas på hemsídan http://hummelns.se/ETHund/Foton.htm

Ni som var med får gärna skicka några kort skulle vara kul med lite fler.


Idag hade vi valpkurs här hemma. Så underbara valpar och duktiga förare allt man ber dom om kan dom göra, fort som bara den.


Sickan och jag tränade lite lydnad först här hemma ute på vägen. Då tränade vi lite framförgående till targetstickan och banne mig om det inte artar sig riktigt hyggligt.

På klubben tränade vi lite hopp och fritt följ och också det gick jätte bra. Trots att Tomas och Lia tränade samtidigt! Tennisboll är jättekul tycker Sickan faktiskt kunde han glömma Lia för bollen Kul!


Tomas och Lia tränade lite också framåtsändande naturligtvis och lite apporteringar som gick jätte bra.


Sen fick vi också till en platsliggning med Lotus, Leggan, Daphne, Lia och Sickan och unge herrn fick ligga i riktiga gruppen för första gången och det störde honom inte det minsta.  Mammas duktigt kille ;-)

I morgon är det jobb som gäller

Så sov gott/Eva

Av Eva - 7 maj 2008 19:51

Idag på fm var husse ute med Lia och SIckan och tränade spår och uppletande.

Sickan hade spårat kanon! Det var ett ganska långt spår och han fixade alla svårigheter som Lisa gjort. Han hade också skött uppletandet med den äran. Om Lias och Brios spår och uppletande får jag veta mer när vi träffas husse och jag någongång ;-)

Nu på kvällen så åkte Sickan och jag till Tierp och tränade lydnad med lite störning av folk och fä.

Han var jätte duktig ikväll inget pip och gnäll, ganska laddad och lite svårt med sitta still övningarna. Vi började träna på framförgåendet slog mig att om vi någongång tänker debutera så ingår det momentet också ;-)!
Hur som haver, där stod en elverketpinne så fint placerad på gräsmattan så det fick bli vår target och så tränade vi mot den. Kuxet med Sickan är att han vill att allt ska gå fort och går det inte fort så blir det lätt lite tråkigt och framförgåendet ska ju gå sakta hå hå ja ja ännu en nöt att knäcka.

Men med lite övning så kommer han underfund med detta också. Vi körde lite kryp på targetsticka det gick riktigt bra nu måste jag snart få någon som tittar för rumpan är lite hög tror jag. Men vi jobbar vidare på det också. Det är kul att träna en arbetsvillig hund.

Nu ska jag packa husvagnen för sen bär det iväg till Hällefors för lite rapportträning med schäfrar och någon malle.

Ha det gott

/Eva

ps nu har jag fått veta att Lia spårade KANON upptaget super och så iväg över den ena svårigheten efter den andra. Den tiken gillar när det är klurigt (ivåra ögon klurigt i alla fall) torka och snirkligt ska det va då trivs hon.

Brio spårade också han kanon och till Lisas stora lettnad så var han riktigt skaplig att gå efter. Jag beundrar Lisa vilken tjej!


Ovido - Quiz & Flashcards