Direktlänk till inlägg 4 januari 2011

valparna

Av Eva - 4 januari 2011 20:17

Jaha då har vi hämtat andan efter detta äventyr  

Vilka nervösa dygn.

Det hela börjar egentligen redan vid 12 slaget på nyårsnatten. Lia blir lite orolig.

På morgonen så får hon grönaktiga flytningar, stort varningstecken för döda valpar eller avlossad moderkaka. Kontakt med Ultuna avvakta.  

Efter ett halvt dygn kommer det två dödfödda små killar efter varandra med 4 timmars mellanrum, total panik ringer till Ultuna igen, - avvakta så vanligt så.   

Avvaktar sen kommer han vårt Mirakel, innan han kommit helt fram så har han sugit sig fast på tutten länsgst bak på Lia. Snacka om livsvilja  
Efter honom inom 2 timmar kommer Elvis  , pigg och vaken hittar tuttar utan problem

Sen kommer den lilla flickan Esmeralda också hon pigg och alärt   inom 2 timmar kommer sen Emmet   lite tröttare men tar sig till tutten utan problem han också. Därefter blir det stopp igen i 5 timmar och så kommer det en dödfödd liten flicka  . Ny kontakt med Ultuna ska precis åka in med Lia så kommer vår Panter Edvard med en jäkla fart kastar han sig ut i livet och på tutten .
Förnyad veterinär kontakt för jag tycker att Lia inte ser ut att vara klar än.
Avvakta!
På morgonen tempar jag Lia hon har feber, ringer då till vår egen veterinär Per Eksell och får komma på studs. Tack älskade duktiga människa.

För nu har jag lite panik ångest. In med Lia till Per upp på röntgenbordet 3 foster kvar i magen, Lia har 40,4 i temp ("likförgiftning") ett ev två foster visar hjärtljud på ultraljudet en är död. Per ringer till Ultuna och Tomas och jag kastar oss iväg Tomas släpper av mig hemma för att ta hand om de valparna här. Och så iväg med Lia till djursjukhuset äntligen kommer hon under vård. Hon får kalk för nivåerna är inte bra. Sen snittas hon och en till kille Elvan   kommer med oss hem. Två döda tikar fick vi lämna kvar  .

När LIa kommer hem så tar hon hand om sina valpar så bra fast hon är halvt medvetslös. Duktiga duktiga älskade hund!  

Vilken helvetisk resa detta var att kastas mellan glädje och sorg rädsla och hopp förtivlan och glädje.

Nathalie och Nicole har hjälpt oss utan dom hade det här inte gått, också dom har naturligtvis kastats mellan glädje och sorg i två dygn. Också Lisa ryckte in en sväng och hjälpte mig mata valpar när Lia var på sjukhuset. Lisa är en vän i nöden Tack kära vän för ditt lugn.


Vad kunde vi gjort annorlunda? Ja säkert en hel del, men nu får vi glädjas över de fantastiska små liven som krälar runt Lia och tuttar och tuttar!    

 
 
Kattis o Nemo

Kattis o Nemo

5 januari 2011 08:28

Grattis till valparna! MEN vilken dramatik! Hoppas att alla återhämtar sig och får fortsätta må bra!

Mvh Kattis o Nemo

http://www.nemo.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Kerstin Gustafsson

5 januari 2011 12:00

Håller med föregående, vilken dramatik !
Gôtt att allt har ordnat sig.
En puss på nosen till Lia - duktig hon har varit.

Kramizar till Er alla/Kerstin, Roland och Kato

 
Ingen bild

Ami

5 januari 2011 12:22

Grattis till vapsarna!!!!! Stooooooor KRAM, förstår hur jobbigt Lia och ni hade det. Vilken mardröm! Skönt att det ändå gick bra!

 
Ingen bild

Ankie

5 januari 2011 14:37

Läser med tårar i ögonen ditt inlägg...vilken lycka att Lia fixade det!

 
Ingen bild

Ann O Udda

5 januari 2011 16:38

Men oj oj säger jag bara vilken lycka att detta slutade så bra ändå,, Kan inte fatta att du inte fick komma in tidigare, när det tog såå lång tid, men slutet gott allting gott, lycka till nu me de små och att Lia återhämtar sig snart KRAM PÅ ER

 
Emma

Emma

5 januari 2011 18:18

Grattis till bebisar! Hoppas Lia återhämtar sig snabbt.
/Emma, Robin och Ella

http://emsibems.se

 
Annika & Hope

Annika & Hope

6 januari 2011 19:26

Grattis till era små valpar och så otroligt skönt att de slutade lyckligt. Förstår att de var väldigt oroligt och jobbigt medan allt pågick. Har varit med om samma sak själv och de slutade inte lyckligt den gången... Ännen gång grattis till de små och att Lia också mår bra.

Kram och God fortsättning på 2011

http://www.hundinfo.se

 
Kristina

Kristina

7 januari 2011 18:55

Grattis till era valpar.
Jag blev då alldeles kallsvettig när jag läste händelseförloppet. Inte kunde ni gjort på något annat sätt Eva.Ni ringde Ultuna flera gånger, de är ju där för att hjälpa till ... att ni sen fick komma till den bästaste av bästa veterinärer var nog det som räddade er tik. Jag uppskattar oxå Per och Elna väldigt mycket de är både djurens och människans vän och vill alla det bästa.
Njut nu av de små , tiden går alldeles för snabbt. Min minstingen har redan blivit sex månader och är förstås den allra underbaraste.

http://hem.passagen.se/kittihofs

 
Maria & Co

Maria & Co

8 januari 2011 16:45

Jag blir alldeles tårögd när jag läser om Lias valpning. Dels känner jag igen oron från Ässis valpning, och sen Ultunas: Avvakta och se. Jaha - hur länge då? Vilken tur att det ändå gick så bra som det gjorde. Ta väl hand om bäbberna och mamma Lia nu... Kram från oss!

http://www.storlurs.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eva - 31 december 2017 23:27

Årets sista minuter sitter jag och bloggar för fösta gången på två år :) Istället för att ha fest med våra goa vänner så sitter vi här Tomas och jag.   Men vi har käkat och druckit gott så det är inge synd om oss trots flunsan :) Planer för 2018 ...

Av Eva - 21 januari 2015 21:25

Jaha så lite händer i mitt liv just nu, när jag sitter här med armen i bandage, att ett kidnappat facebookkonto får mig irriterad :) Men skrutt samma, jag har en ny facebooksida nu, så den gamla får väl fara och flyga då :) Lite irriterande bara ...

Av Eva - 17 januari 2015 21:44

3/1-15 Bella och jag tävlar för ovanlighetens skull i lydnad. Kl II 179p och plac 1 inte illa Det bästa var ändå känslan på planen, vi var i samma bubbla, min Bella och jag och så roligt vi hade :) Nedan några kort som Jessica Johansson knäppt. V...

Av Eva - 9 november 2014 19:52

Frisbee har idag blivit uppflyttad till hkl rapport med 9,2 i snitt på lydnaden och fullt på rapporten 0 på budföringen. Bara Tierpare kvar efter rapporten. Elit vann Maria med bästa Storlus Blixtra, hkl vann Johnny med Ullhedens Yxi (uppflyttad) o...

Av Eva - 9 november 2014 19:28


Hummelns Förträffliga Felix har fått gå till hundhimlen pga OCD i flera leder Livet är bra orättvist ibland. Denna fina underbara tervpojke finns inte bland oss längre. Vi känner och sörjer med matte Eva och husse Håkan :'(     ...

Ovido - Quiz & Flashcards